Dlaczego programowanie?

Dlaczego programowanie?

Co robią cyfrowe media z mózgiem naszych dzieci…

Dzisiejsi internauci mają dostęp do coraz większej liczby informacji. Paradoksalnie rozumieją i wiedzą coraz mniej. W zalewie informacyjnym ich wiedza jest wyrywkowa i powierzchowna, mają tzw. hipertekstowe umysły i działają wielowątkowo. Zapamiętują mnóstwo informacji, ale nie potrafią ich zinterpretować, kojarzyć i wyciągnąć ogólnych wniosków.

Udowodnione zmiany w neuronalnej budowie mózgu “dzieci sieci” zmniejszają empatię, altruizm i tolerancję, pogarszają relacje społeczne. To pokolenie kultury obrazu i dźwięku, nie tekstu. Obraz oddziałuje głównie na emocje, a tekst na intelekt. Obraz osłabia zdolność myślenia abstrakcyjnego, krytycznego i kreatywnego. A to dlatego, że cały ten obszar jest poza sferą wizualności (obrazu). Dzieci szukają informacji w sieci i skupiają się wyłącznie na ich przetwarzaniu, nie zapamiętaniu. Problem edukacyjny polega na tym, że z przetwarzaniem informacji radzą sobie o wiele gorzej niż my z zapamiętywaniem.

Zastanawiasz się, jak uczyć cyfrowych tubylców?

Współczesne dzieci ery cyfrowej rozwijają się w tak diametralnie inny sposób, że ma to wpływ na każdy aspekt ich życia, także na proces socjalizacji oraz edukacji. A edukacja za tym nie nadąża! System edukacji został zaprojektowany w epoce industrialnej i w prawie niezmienionej formie przetrwał do dziś.

Ale wtedy szkoła miała wyedukować głównie robotników i żołnierzy, a dziś świat potrzebuje twórców, kreatorów, innowatorów, ludzi tworzących nowe idee. By było to możliwe, musimy nauczyć dzieci jednej, szalenie ważnej umiejętności: myślenia.

Myślenia kreatywnego i logicznego. Jednocześnie musimy przygotować te dzieci do przyszłości, jaką faktycznie zastaną, a nie do świata, który my dzisiaj znamy.

Co wspólnego ma z tym wszystkim programowanie?

Programowanie uczy krytycznego (analitycznego) myślenia. Kiedy uczymy dzieci krytycznego myślenia, dajemy im narzędzie potężniejsze od wiedzy. Zalew informacji powoduje, że oddzielenia prawdy od fałszu, wyciągania właściwych wniosków i wprowadzania ich w życie staje się wręcz sztuką. A bez tych umiejętności trudno rozwiązywać jakiekolwiek problemy i radzić sobie w życiu.

Jeśli nauczymy dzieci rozwiązywać jeden problem, to z czasem większość z nich stanie się w tym mistrzami. Ale nie o to przecież chodzi, bo dzieci będą musiały w życiu rozwiązywać wiele problemów i podejmować wiele decyzji. Naszym zadaniem jest wyposażyć je w jak najlepsze narzędzie, które im to umożliwi. To narzędzie to umiejętność krytycznego myślenia.

Jeśli więc Twoje dziecko…

UWIELBIA GRY KOMPUTEROWE,

to super! Pozwól mu robić to, co lubi. Ale twórczo i kreatywnie! Pokażemy mu, jak stworzyć własne animacje, autorskie programy i gry komputerowe. Dzięki temu, zamiast biernie odtwarzać role, rozwinie skrzydła poprzez pasję i zabawę. I przy okazji nauczy się trzeciego w dzisiejszym świecie języka świata – języka programowania!

Gry komputerowe mogą być uznawane za dzisiejsze odpowiedniki typowych gier planszowych, które przecież od zawsze były rozrywką dla dzieci. Często są dla dzieci pierwszym kontaktem ze światem komputerów. Jednak gry komputerowe, nieodpowiednio dobrane i przekazane dzieciom do użytku, mogą narobić tylko szkody. Wzbudzają wtedy agresję, zmniejszają aktywność sfer mózgu odpowiadających za nabywanie wiedzy i emocje, zwiększają ryzyko uzależnienia. Dzieci uwielbiają grać! Bo gry komputerowe są świetną rozrywką, uwalniają nadmiar emocji i dają natychmiastową nagrodę. I powodują, że ciągle chce się być lepszym!

Wasze dzieci też tak mają?

Nie martwcie się. Na szczęście gry komputerowe mogą też być doskonałym narzędziem edukacyjnym i świetnie stymulować rozwój dziecka! Dlaczego?

Bo pobudzają procesy umysłowe dziecka, uczą myślenia kojarzeniowego, rozwijają intuicję i myślenie hipotetyczne, zwiększają jego aktywność poznawczą, poprawiają koordynację wzrokowo-ruchową, angażują i uczą koordynować wszystkie zmysły. A jeśli damy dziecku możliwość samodzielnego tworzenia , nie tylko nauczy się programować. Rozwiniemy jego kreatywność, logiczne i krytyczne myślenie, umiejętność rozwiązywania problemów i wiele innych kompetencji tak potrzebnych w XXI wieku!

OD NAJMŁODSZYCH LAT CHĘTNIE BAWI SIĘ SMARTFONEM,

Nasze dzieci urodziły się w świecie internetu, telefonów komórkowych i komputerów. Innego świata nie znają! Czy powinno nas dziwić, że traktują te elementy jako integralną i naturalną część swojego świata….? Język programowania to dzisiaj trzeci język i należy go już uczyć od najmłodszych lat. O ile dorosłym może się on wydawać przerażający i enigmatyczny, o tyle dla pokolenia dzisiejszych dzieci będzie to kolejny naturalny sposób komunikacji. Branża IT to jeden z najszybciej rozwijających się rynków pracy.

Globalna cyfryzacja staje się faktem. Jesteśmy dzisiaj świadkami rewolucji i transformacji. Zastanówmy się! Kiedyś uważano, że umiejętność czytania i pisania zarezerwowana jest dla nielicznych wybrańców i zwykłym ludziom nie będzie potrzebna. Z czasem okazało się jednak, że brak tych umiejętności zepchnął ich do pracy i życia w niższych klasach . Czytanie i pisanie okazało się kluczem do rozwoju, kariery, poszanowania, ale również rozumienia otaczającego świata. Każdy z nas potrafi teraz pisać i czytać.

Dzisiaj dokładnie to samo dzieje się z programowaniem. Wielu z nas uważa przecież, że programowanie zarezerwowane jest dla specjalistów, dla mądrzejszych, że jest zbyt trudne. Ale nie zatrzymamy postępu technologiczno-informacyjnego.

„Za 15 lat nauka programowania w szkołach będzie sprawą naturalną, tak jak lekcje pisania i czytania”
(Mark Zuckerberg, twórca Facebooka).

A programiście będą kreatorami nowej rzeczywistości.

POCHŁANIA WIRTUALNY ŚWIAT,

Komputery są wszechobecne, a natłok płynących zewsząd informacji dosłownie nas zalewa.
Dzisiaj dzieci są ciągle ON…. Podłączone do sieci. Ma to zasadnicze konsekwencje na sposób zachowania, postrzegania, uczenia, myślenia, socjalizację i rozwój dziecka.

Nie wierzysz? Posłuchaj! Po raz pierwszy w historii ludzkości jednocześnie żyją dwa pokolenia, różniące się neuronalną budową mózgu i sposobem przetwarzania informacji! Między pokoleniem cyfrowych tubylców (czyli naszych dzieci) i cyfrowych imigrantów ( tak, to o mnie i o Tobie:), wytworzyła się potężna luka.

I to wszystko dzieje się błyskawicznie!

A TY MARTWISZ SIĘ, ŻE TRACI SWÓJ CZAS I POTENCJAŁ...

Jeśli nie będziemy od najmłodszych lat oswajać dzieci z nową technologią, nie nauczymy ich, jak mądrze z niej korzystać, nie pomożemy im w zdobyciu kluczowych kompetencji XXI wieku, to za kilkanaście lat poczują się w tej ich cyberprzestrzeni totalnie pogubieni i nieprzydatni. Świat potrzebuje informatyków, programistów i specjalistów od IT! Każda dziedzina życia została dziś ulepszona rękami programistów. I ta tendencja będzie wzrastać. Oprogramowanie jest dziś wszędzie i ułatwia nam życie.

Potrzebujemy ludzi, którzy potrafią je tworzyć. A mamy tu ogromny deficyt – szacuje się, że na polskim rynku pracy obecnie brakuje aż 50 tys. specjalistów, a wg KE do 2020 roku w Europie deficyt ten wyniesie 800 tys. specjalistów! Warto przemyśleć….

Nieważne, czy twoje dziecko w przyszłości chce być kierowcą rajdowym, lekarzem czy budować domy. Wszystkie te dziedziny zostały zrewolucjonizowane przez oprogramowanie! Komputery są w rolnictwie, fabryce, rozrywce, dosłownie wszędzie! Dzisiaj wszystko zależy od technologii: jak się komunikujemy, jak zarabiamy czy wydajemy pieniądze, jak spędzamy czas wolny.

Zaprogramuj swoje dziecko na przyszłość!

Naucz je programowania i krytycznego myślenia!